ניהול פיננסי חכם – קוקטייל קסם לעסקים
מאת: טל בר-שאן, רו"ח (Mba)
במאמר זה נבחן כיצד להקטין את הוצאות המימון (ריביות ועמלות מבנקים) וכיצד לבצע קיטון בהוצאות המס השונות של העסק – מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.
הקדמה
רוב החברות מתעסקות בבדיקה וקיצוץ עלויות מספקים, ולא מבינות שיש חשיבות עצומה בבדיקת אחד הספקים הגדולים שלהן – הבנק. כדאי להבין כמה גובה הבנק מהעסק ולנסות להוריד ריביות ועמלות. כדי להביא לקיטון בהוצאות המימון, חשוב להבין איך לנהל נכון את תזרים המזומנים בעסק.
ניהול תזרים מזומנים בעסק
ניהול תזרים מזומנים הינו הכרחי בכל עסק, בעיקר בעסקים בעלי מחזור שנתי העולה על 80,000 ש"ח בשנה. בעסקים שיש להם הכנסה קבועה, חשוב לתכנן את עיתוי ההוצאות כך שלא ייצאו צ'קים שאין להם כיסוי, שלא יצאו צ'קים כאשר חשבון העסק במינוס או כאשר החשבון הגיע לקצה מסגרת האשראי.
בעסקים שאין להם הכנסה קבועה, כדאי לנהל תזרים שמרני תחת הנחות לגבי ההכנסות העתידיות ולפעול בהתאם, כאשר מומלץ לרשום צ'קים רק כאשר ההכנסות כבר בבנק ולא "על הנייר".
ניהול נכון של תזרים המזומנים בעסק גורם לכך שהעסק מקטין משמעותית את הוצאות הריבית המשולמת לבנקים. ריבית זו גבוהה משמעותית כשהחשבון בחריגה מהמסגרת. ניהול תזרים מזומנים נכון אף מקטין את העמלות הרבות שהבנק גובה על החזרת צ'קים, עמלת חריגה ועוד.
כל עסק חייב לבדוק שהמסגרת שהוקצתה לו בבנק מתאימה לצרכיו.
לדוגמא: חברה שמוכרת סחורה בהיקף של כ-450,000 ש"ח בחודש ועובדת עם מסגרת של 50,000 ש"ח. זוהי מסגרת לא מתאימה, והחברה תהיה כמעט כל הזמן בחריגה, במיוחד אם היקף המכירות שלה גדל כל הזמן.
חשוב להבין שהבנק לוקח בדרך כלל 1.5% עמלת הקצאת אשראי ולכן מסגרת גבוהה מדי אינה פתרון טוב. כדאי לשקול הקטנת המסגרת ולקיחת הלוואה לטווח קצר/בינוני/ארוך בהתאם לתנאים, לתזרים העסק ואופי פעילותו. בכל מקרה יש לבדוק אם האובליגו המוקצה מטעם הבנק מתאים לפעילות העסק.
כדאי מאוד לבדוק איזה ריבית גובה הבנק על האשראי והמסגרת. ריבית טובה להלוואות מבנקים הינה פריים+1% ומטה , כאשר ריבית גבוהה מידי הינה פריים+4% ומעלה. כדאי מאוד להתווכח עם הבנק על הריבית, בעיקר כשמדובר בהלוואה לטווח בינוני או ארוך.
לדוגמא: עסק לוקח הלוואה של 500,000 ש"ח ל-5 שנים. על כל 1% שנצליח להוריד לבנק מהריבית, נחסוך כ-25,000 ש"ח לאורך כל תקופת ההלוואה.
חיסכון בתשלומי מס – תכנוני מס
בישראל, שיעור המס השולי המקסימלי על עצמאי הינו כ-65% , ומורכב מ-50% מס הכנסה, 10% ביטוח לאומי ו-5% מס בריאות. שיעור המס המקסימלי הוא אף גבוה יותר ועובר את ה-65%, מכיוון שיש להביא בחשבון מסים נוספים החלים על כולנו, כגון: אגרת רישוי, בלו-מס על דלק, מס על סיגריות, אגרת טלוויזיה, אגרת ביטחון ועוד. כל האגרות הנוספות הללו מוטלות לרוב על הנטו, לכן חשוב מאד לבצע תכנון מס נכון.
המס על עצמאי נגזר מהרווח – הכנסות בניכוי הוצאות. לכן כדאי לכל עצמאי להבין היטב איזה הוצאות הן הוצאות מוכרות, מכיוון שכל הוצאה כזאת תקטין לו את הרווח וכך יקטנו התשלומים שלו למס הכנסה וביטוח לאומי.
הוצאות מוכרות: הכלל המנחה נקבע בסעיף 17 לפקודת מס הכנסה – "כל הוצאה בייצור הכנסה". דוגמאות להוצאות מוכרות: הוצאות רכב לרבות דלק, ביטוחים, אחזקת רכב, טיפולים, רישיון רכב ואף רישיון נהיגה אישי, טלפון, טלפון נייד, השתלמויות, נסיעות לחו"ל ועוד. אם אתם מנהלים את העסק מהבית, יוכרו לכם גם חלק יחסי מהוצאות הבית כגון: ארנונה, חשמל, מים, ועד, גז ועוד. במקרים מסוימים ניתן גם להתיר הוצאות מעורבות (פרטיות ועסקיות) כמו הוצאות לטיפול שיניים במקרה של שחקן/בדרן, שהרי עיקר עסקו הוא גופו. פס"ד מסוים במסים קבע שהוצאה של רקדנית בטן לניתוח הגדלת חזה תוכר כהוצאה מוכרת, שהרי זה עיקר עסקה. ביהמ"ש קיבל את טיעוניה וההוצאה הותרה לה בניכוי.
חשוב מאד לכל עסק להבין אילו הוצאות מוכרות לו בניכוי ולהכניס את מקסימום ההוצאות כדי להקטין את הרווח שלו ועל ידי כך לשלם פחות ל"שותפים הבכירים" – מס הכנסה וביטוח לאומי.
רוב ההוצאות המוכרות, כולל רכישות של רכוש קבוע, גורמות גם להקטנת תשלומי המע"מ. יחד עם זאת, ישנן מספר הוצאות שחשוב לא לקזז עליהם מע"מ, כגון: ביטוחים, הוצאות של רשות הדואר, ריביות מבנקים, משרד הרישוי, קניות פטורות ממע"מ ועוד. קיזוז מע"מ של הוצאות אלה הינו עבירה שיכולה לגרור ביקורת מע"מ: קנסות, ריביות והפרשי הצמדה מעבר לחיוב הקרן. חשוב מאד לאסוף חשבוניות ולא רק ספחי ויזה או דרישות תשלום שאינם קבילים.
תכנון מס פשוט – ביטוח לאומי
בחברות רבות ישנם הכנסות עונתיות. אנחנו נתקלים לרוב בבעלי חברות שמושכים משכורות גבוהות כשיש הכנסות בחברה ולא מושכים משכורת כשאין הכנסות. ביטוח לאומי ממסה במינימום של 170 ש"ח לחודש על כל חודש שבו אין משכורת. משיכת משכורת מינימלית, אפילו של 100 ש"ח, תגרור חיוב בביטוח לאומי של כ-3 ש"ח ותפטור מה-170 ש"ח – מדובר בחיסכון של מאות שקלים בשנה, ואלפי שקלים לאורך חיי העסק.
שונות וטעויות נפוצות בתכנון מס
קניית רכוש קבוע, כגון מחשב, פקס, שולחן, כיסא וכו' אינה נחשבת להוצאה. על רכוש קבוע יש פחת. שיעור הפחת נקבע בתקנות הפחת של מס הכנסה. למשל: הפחת על מחשב הוא 33% בעוד שהפחת על ריהוט הוא 6% לשנה. עסק שרוצה להגדיל את ההוצאות לסוף השנה צריך לזכור שקניית רכוש קבוע לא תשפיע בכלל על הרווח, מכיון שהיא אינה יוצרת הוצאה.
עסק שיש לו רווח שנתי של 250,000 ש"ח בשנה ומעלה, כדאי לו מאד לשקול להתאגד כחברה, שבה שיעור מס נמוך יותר של 36% במקום שיעור של 65%. חשוב לציין שבחברה אפשרויות תכנון המס גדולות יותר, כי משיכת הכסף לא חייבת להיות רק בצורה של משכורת אלא ניתן למשוך גם דיבידנד, הלוואת בעלים ועוד.
כשעסק עומד בפני רכישת נכסים משמעותיים כמו נד"לן עסקי, יש לרוב עדיפות לרכישה של הנכס באמצעות חברה, מכיון שכך קונה העסק את הנכס ב-64% מערכו , כלומר משתף את מס הכנסה בקניית הנכס. עלות הנכס נמוכה יותר (משתמשים בפחות כסף כדי לקנות את הנכס) אם עושים זאת דרך חברה ולא כיחיד.
הפקדה לקופ"ג, קרן השתלמות – כדאי להפקיד בגובה התקרה המקסימלית המזכה בהטבות. לבעל שליטה כדאי להפקיד לעצמו לפיצויים עד לתקרה המוכרת.